Persoonlijk preventieplan

Persoonlijk Preventie Plan

Één van de meest krachtige wapens die je kunt inzetten in je gevecht tegen onreinheid is het Persoonlijke Preventie Plan (PPP). De kracht van het PPP zit hem in dat je deze zelf op maat maakt. Wanneer je hier fanatiek mee aan de slag gaat kunnen de resultaten enorm zijn.

Wat kun je ermee?

Met het PPP breng je in kaart wat de situaties zijn waarin je verleiding ervaart en waneer de kans op een terugval groter is. Aan de hand van deze informatie maak je afspraken met jezelf die je gaan helpen om goed met deze situaties om te gaan.

Stap 1: Herken je eigen valkuilen

Pak pen en papier of open een nieuw word-document.
Stel jezelf nu de volgende vraag: ‘Wat zijn situaties waarbij de kans groter is dat ik verleiding ervaar?’
Denk hierbij aan:

  • Momenten (bijvoorbeeld’s na een drukke werkdag)
  • Locaties (bijvoorbeeld in slaapkamer)
  • Bezigheden (bijvoorbeeld tijdens het douchen)
  • Gevoelens (bijvoorbeeld moe of down)
  • Apparaten (bijvoorbeeld de tv of je smartphone)
  • Websites (bijvoorbeeld Facebook)
  • Mensen (bijvoorbeeld in een vriendengroep)
  • Houdingen (bijvoorbeeld liggend op bed)

Enzovoorts… (bijvoorbeeld apps, series, bladen, winkels)

Deze situaties noemen we vanaf nu ‘risicosituaties’. Schrijf er zo veel mogelijk op en wees zo specifiek mogelijk.
Wanneer je voor jezelf duidelijk op een rijtje hebt waar voor jou risicosituaties liggen kun je door naar de volgende stap.

Stap 2: Maak duidelijke afspraken met jezelf

Goed bezig! Nu is het tijd om afspraken met jezelf te maken. Wat ga jij doen om de risicosituaties te voorkomen? Schrijf op wat je precies gaat doen en hoe je dit gaat doen.
Ervaar je ’s avonds na 22:00 vaak verleiding om online porno te kijken? Schrijf dan bijvoorbeeld de volgende afspraak met jezelf op: ‘Na 22:00 ga ik niet meer het internet op.’

Probeer zo voor iedere risicosituatie een afspraak te maken. Voor mijzelf betekende dit dat ik op een gegeven moment moest Stoppen met Facebook. Een lastige stap, maar ik heb er geen spijt van. Via Facebook kwam ik vaak de eerste lustprikkel tegen die er voor zorgde dat ik uiteindelijk terugviel.

“Ja dááág!”

Misschien heb je neiging om af te haken als je leest dat je jezelf allemaal strenge regeltje op moet gaan leggen. Stel jezelf dan de volgende vraag: ‘Wil ik liever voor de rest van mijn leven vastzitten aan porno en lust, óf wil ik mijn verantwoordelijkheid nemen en een ReinStrijder zijn?’
Wanneer je duidelijke en concrete afspraken op papier hebt gezet kun je door naar de laatste stap.

Stap 3: Hou je er aan

Wat je nu hebt gemaakt is enorm krachtig. Wanneer je de keuze maakt om je 100% aan deze afspraken te houden zul je merken dat je meer controle krijgt over jezelf. Om te zorgen dat je dit volhoudt heb ik nog een aantal tips.

Help jezelf herinneren

Zorg dat je regelmatig herinnert wordt aan je afspraken. Zo kun je bijvoorbeeld een briefje voor jezelf ophangen en een melding in je telefoon zetten. Ik krijg iedere avond om half 12 een melding: ‘Schoon’. Deze herinnert me er aan dat ik geen onverstandige dingen moet doen.

Deel het met een buddy

Laat je PPP zien aan een buddy. Hij kan je dan eventueel nog tips geven. Vraag ook of hij je af en toe wil vragen hoe het gaat. Op die manier heb je een stok achter de deur en zijn de afspraken minder vrijblijvend.

Maak aan de hand van je PPP een Strijdplanning voor je dag

Met een Strijdplanning geef je jezelf iedere dag opnieuw houvast voor die specifieke dag. Door je dag te beginnen met het maken van een strijdplanning weet je wat je die dag gaat doen, waar de risicosituaties liggen en hoe je hier mee om kunt gaan. Dit werkt!